Cover Onderweg naar een duurzame bezoekerseconomie

Onderweg naar een duurzame bezoekerseconomie: praktische toolkit voor organisatieontwikkeling

De rol van destinatie- en citymarketing organisaties (DMO/CMO) is de afgelopen jaren veranderd door de veranderende omgeving en de impact van de corona-pandemie. Daarnaast is één van de belangrijkste trends van de sector de twin-transitie, welke slaat op de digitale- en duurzaamheidsslag die organisaties en bestemmingen moeten maken. Om veerkrachtig te zijn en zich aan te passen aan deze veranderende omgeving, is het van belang dat DMO’s en CMO’s werken aan een duurzame bezoekerseconomie. Dit houdt in dat er wordt gewerkt aan een bewuste bestemming waarin leefbaarheid wordt gegarandeerd voor bewoners, bezoekers meerwaarde toevoegen en er een goed bedrijfsklimaat is voor ondernemers.

Praktische toolkit

Deze praktische toolkit richt zich op de rol van de DMO/CMO binnen de duurzame bezoekerseconomie. Voor deze editie zijn diverse internationale en nationale bronnen (welke in de afgelopen jaren gepubliceerd zijn) geanalyseerd om de rol van de DMO/CMO in de duurzame bezoekerseconomie te beschrijven. De nadruk ligt op de drie P’s (People, Planet en Profit) en het vinden van een balans. Het doel was om een compleet nieuw overzicht te bieden van de veranderende rol van de DMO/CMO in de duurzame bezoekerseconomie.

12 Thema’s

De toolkit bevat twaalf thema’s waarbinnen diverse activiteiten kunnen worden ondernomen om te werken aan een duurzame bezoekerseconomie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan strategie, bestemmingsmanagement, duurzaam ondernemen, human capital en kennis en inzichten.

Deze brochure kan dienen als leidraad en hulpmiddel in de communicatie met stakeholders, intern en extern, om de veranderingen in onze organisaties in te leiden of te duiden. Ook kan de toolkit helpen bij het maken van keuzes. Wij nodigen DMO’s en CMO’s in Nederland uit om aan de slag te gaan met deze toolkit en deze te vertalen naar de eigen organisatie en strategie.

Voorvertoning Onderweg naar een duurzame bezoekerseconomie – toolkit voor DMOs en CMOs

De volledige toolkit is beschikbaar voor DMO’s/CMO’s aangesloten bij Destinatie Nederland.

—> Bekijk de toolkit ‘Onderweg naar een duurzame bezoekerseconomie’ hier.