Kwaliteitslabels

Het kwaliteitslabel VVV

VVV is een herkenbaar kwaliteitslabel voor informatie over een stad of streek. Op circa 240 plekken in Nederland zijn er VVV-vestigingen en informatiepunten waar je terecht kunt voor informatie over recreatie, cultuur en vrije tijd. Bij locaties met een kwaliteitslabel VVV kun je erop vertrouwen dat je op deze plek betrouwbare én onafhankelijke informatie over de bestemming kunt vinden.

Dit kwaliteitslabel wordt toegekend door de destinatie- of citymarketing-organisatie in de betreffende regio. Zij zien erop toe dat er niet alleen de juiste informatie, maar ook inspiratie over de plaats en de regio beschikbaar is. Al meer dan 135 jaar vervult VVV een lokale functie op het gebied van gastheerschap.

Op landelijk niveau werken de organisaties samen in kennisdeling en het opstellen van criteria van het kwaliteitslabel. Zo zijn er criteria op gebied van kennis en assortiment. Elke locatie met een kwaliteitslabel VVV biedt een basisassortiment met verkoopproducten, zoals fiets- en wandelroutes, stadswandelingen, informatiegidsen, VVV-cadeaukaarten en lokale producten.

Het kwaliteitslabel VVV is als collectief merk officieel gedeponeerd en mag niet zonder toestemming van Destinatie Nederland worden gebruikt. Hierop wordt toegezien en gehandhaafd. 

Bekijk hier een overzichtskaart van alle VVV-vestigingen en informatiepunten.

Het UIT-merk

De steden Utrecht, Amsterdam en Rotterdam bieden bewoners met het merk UIT inspiratie op cultureel gebied. De Uitkrant, de Uitmarkt en de UIT-agenda zijn voorbeelden waar het UIT-beeldmerk wordt ingezet. Het merk draagt bij aan het bevorderen van cultuurparticipatie door inwoners.

Het UIT-merk is een officieel geregistreerd merk en mag niet zonder toestemming van Destinatie Nederland gebruikt worden. Hierop wordt toegezien en gehandhaafd.