Destinatie Nederland is per 1 januari gestart als dé netwerk- en brancheorganisatie voor destinatie- en citymarketing organisaties in Nederland.

Doorontwikkeling van netwerk naar brancheorganisatie De netwerk- en brancheorganisatie Destinatie Nederland is een doorontwikkeling van het Kennisnetwerk, dat VVV Nederland in 2017 heeft opgericht. In de afgelopen jaren ontstond een stevige netwerkstructuur met expertgroepen en programmalijnen waarbij kennisdeling over de veranderende rol van destinatie-en citymarketing organisaties (DMO’s/CMO’s) de rode draad was. Tijdens de coronapandemie groeide […]

Benoeming leden DMO/CMO raad Destinatie Nederland

Samen met destinatie- en citymarketing organisaties richten we de netwerk- en brancheorganisatie Destinatie Nederland in. Afgelopen dinsdag 20 december, namen we een belangrijke stap hierin door middel van het instellen van de DMO/CMO raad. De raad is verantwoordelijk voor de strategie en het beleid van Destinatie Nederland en wordt ondersteund door het landelijk bureau. In […]

Visie bezoekerseconomie in Amsterdam 2035

Om Amsterdam leefbaar te houden heeft het college van B en W een visie op toerisme opgesteld. Daarnaast komt het college met een pakket aan maatregelen. Een aantal maatregen die in het pakket staan zijn; het aanpakken van vrijgezellenfeesten en georganiseerde kroegentochten, mindering van het aantal riviercruises, het invoeren van een blowverbod in bepaalde delen […]

OECD Rapport | Tourism Trends and Policies 2022

Op  30 november publiceerde het OECD (EU Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) het rapport: “Tourism Trends and Policies 2022”. Het rapport is tot stand gekomen in samenwerking met de Europese Commissie. De publicatie geeft de toeristische prestaties en beleidsbenaderingen om het herstel in 50 OESO-leden en partnerlanden te ondersteunen weer. Daarnaast kun je de […]

De veranderende rol van de DMO – Toolkit

Destinatie Nederland heeft in samenwerking met destinatie- en citymarketing organisaties (DMO’s) in Nederland gesproken over de toekomst van DMO’s. In co-creatie met elkaar heeft dat geleid tot de toolkit ‘De veranderende rol van de DMO’. In deze brochure zijn de 10 belangrijkte thema’s voor de doorontwikkeling van DMO’s te vinden die met elkaar zijn benoemd.

Aantal toeristen overnachtingen flink gegroeid in Nederland

Op basis van nieuwe cijfers van CBS hebben Nederlandse accommodaties (zoals hotels, campings, huisjesterreinen en groepsaccommodaties)14,6 miljoen gasten ontvangen in het derde kwartaal van 2022. 15 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder, en 4 procent meer dan in 2019. Dit jaar telde tot nu toe het hoogste aantal gasten in het derde […]

Leidraad Bestemmingsmanagement

Bestemmingsmanagement vormt de centrale strategie voor de uitvoering van Perspectief 2030. Alle partijen die met bestemmingsmanagement te maken hebben, zoals bijvoorbeeld het Rijk, provincies, gemeenten, NBTC, DMO’s/CMO’s, kennisinstellingen, ondernemers en brancheorganisaties, kunnen de leidraad gebruiken. De leidraad ondersteunt deze verschillende partijen bij het vormgeven van bestemmingsmanagement op landelijk, provinciaal, regionaal en lokaal niveau. In de […]