Netwerkevent Geef toerisme en recreatie de ruimte!

Overhandiging manifest ‘Geef toerisme en recreatie de ruimte!’ aan gedeputeerden Maandag 13 februari tijdens het netwerkevent van Gastvrij Nederland en Destinatie Nederland is in Hotels des Indes in Den Haag het manifest ‘Geef toerisme en recreatie de ruimte‘ door Herre Dijkema aangeboden aan gedeputeerden Peter van ’t Hoog (Gelderland) en Roy de Witte (Overijssel). Oproep […]
Publicatie Manifest Geef toerisme en recreatie de ruimte!

Vandaag hebben Destinatie Nederland samen met Gastvrij Nederland een Manifest Geef toerisme en recreatie de ruimte! uitgebracht. Hiermee pleiten wij er voor dat de brede gastvrijheidssector een plek krijgt in elk toekomstig provinciaal collegeprogramma. In het manifest Geef Toerisme en Recreatie de ruimte zijn de 6 belangrijkste aandachtspunten voor provinciaal beleid benoemd. Het manifest Geef […]
Manifest Geef toerisme en recreatie de ruimte

Zes aandachtspunten voor provinciaal beleid In aanloop naar de verkiezingen voor de Provinciale Staten in maart roepen Gastvrij Nederland en Destinatie Nederland de provincies op toerisme en recreatie de ruimte te geven. De brede gastvrijheidssector zorgt in Nederland voor welvaart én welzijn en raakt terreinen als wonen, verkeer en natuur. Vandaag hebben Destinatie Nederland samen […]
Two Pager Manifest | Geef toerisme en recreatie de ruimte!

Deze two-pager Geef toerisme en recreatie de ruimte! is tot stand gekomen in samenwerking tussen Destinatie Nederland, het landelijk netwerk van destinatie- en citymarketing organisaties, en Gastvrij Nederland, het platform van branches en organisaties uit de gastvrijheidssector. Zes aandachtspunten voor provinciaal beleid In aanloop naar de verkiezingen voor de Provinciale Staten in maart roepen Gastvrij […]
Destinatie Nederland per 1 januari gestart als dé netwerk- en brancheorganisatie voor destinatie- en citymarketing organisaties

Doorontwikkeling van netwerk- naar brancheorganisatie De netwerk- en brancheorganisatie Destinatie Nederland is een doorontwikkeling van het Kennisnetwerk, dat VVV Nederland in 2017 heeft opgericht. In de afgelopen jaren ontstond een stevige netwerkstructuur met expertgroepen en programmalijnen waarbij kennisdeling over de veranderende rol van destinatie-en citymarketing organisaties (DMO’s/CMO’s) de rode draad was. Tijdens de coronapandemie groeide […]
Benoeming leden DMO/CMO raad Destinatie Nederland

Samen met destinatie- en citymarketing organisaties richten we de netwerk- en brancheorganisatie Destinatie Nederland in. Afgelopen dinsdag 20 december, namen we een belangrijke stap hierin door middel van het instellen van de DMO/CMO raad. De raad is verantwoordelijk voor de strategie en het beleid van Destinatie Nederland en wordt ondersteund door het landelijk bureau. In […]
Visie bezoekerseconomie in Amsterdam 2035

Om Amsterdam leefbaar te houden heeft het college van B en W een visie op toerisme opgesteld. Daarnaast komt het college met een pakket aan maatregelen. Een aantal maatregen die in het pakket staan zijn; het aanpakken van vrijgezellenfeesten en georganiseerde kroegentochten, mindering van het aantal riviercruises, het invoeren van een blowverbod in bepaalde delen […]
Europese Commissie neemt maatregelen om transparantie in de sector van de korte termijn verhuur te bevorderen

De Europese Commissie heeft begin november een voorstel aangenomen voor een verordening om de transparantie op het gebied van korte termijn verhuur van accommodaties te vergroten en overheden te helpen de ontwikkeling ervan in het kader van een duurzame toeristische sector te waarborgen. Hoewel de korte termijn verhuur van accommodaties zowel voor verhuurders als voor […]
OECD Rapport | Tourism Trends and Policies 2022

Op 30 november publiceerde het OECD (EU Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) het rapport: “Tourism Trends and Policies 2022”. Het rapport is tot stand gekomen in samenwerking met de Europese Commissie. De publicatie geeft de toeristische prestaties en beleidsbenaderingen om het herstel in 50 OESO-leden en partnerlanden te ondersteunen weer. Daarnaast kun je de […]
De veranderende rol van de DMO – Toolkit

Destinatie Nederland heeft in samenwerking met destinatie- en citymarketing organisaties (DMO’s) in Nederland gesproken over de toekomst van DMO’s. In co-creatie met elkaar heeft dat geleid tot de toolkit ‘De veranderende rol van de DMO’. In deze brochure zijn de 10 belangrijkte thema’s voor de doorontwikkeling van DMO’s te vinden die met elkaar zijn benoemd.